werkwijze
Stap 1.
kennismaking & opdracht
Voordat ik aan het portret begin bespreken we samen je wensen en uitgangspunten voor het portret. Belangrijkst voor mij daarbij is dat jij tevreden bent.
Ik kan variëren met de gewenste kleurstelling, lichtinval (mocht je al een plek weten waar je het op wil hangen), schilderstijl (impressionistisch met losse toetsen, of juist meer levensecht). Smaken verschillen en ik wil hier graag flexibel mee om gaan. Je kunt deze afwegingen natuurlijk ook (deels) aan mij overlaten want ik wil je geen keuzestress geven en ik pak natuurlijk altijd wel enige artistieke vrijheid.
Als we over en weer het vertrouwen hebben in een goed eindresultaat, maak ik een opdrachtovereenkomst. Die tekenen we na de fotosessie in stap 2. Daarbij krijg je de garantie dat mocht je - om wat voor reden ook - toch niet tevreden zijn met het schilderij je het niet hoeft af te nemen. Je betaalt dan alleen een bijdrage aan de kosten van 40%.
Stap 2.
fotoshoot
We spreken af en ik maak foto’s van degene die geportretteerd gaat worden. Dit is een zeer bepalende stap want jij kent het uiterlijk van de geportretteerde beter dan ik.
Natuurlijk kan ik kleine aanpassingen doen maar ik kan niet een volledig ander beeld verzinnen. Dan gaat het bijvoorbeeld over houding, kapsels, sierraden, kleding, belichting en de kant van het gezicht die meer of minder mooi gevonden wordt.
Ook de kleding in combinatie met de achtergrond van het schilderij en de kleurstelling daarvan is van belang. We kunnen voor bescheiden gaan of juist knallen met kleur en contrast. Net wat bij je past.
Qua houding ben ik eerder voor actief, dus liever staand dan zittend. Een ontspannen glimlach werkt vaak beter dan een volle lach en een blik langs de camera is vaak interessanter dan recht in de lens. We stemmen na de fotosessie af welk beeld het meest treffend is en daarmee een mooi resultaat kan opleveren.
Met de fotoshoot, beeldselectie en afstemming ben ik ongeveer 8 uur bezig.
Stap 3.
tekenen &
onderschildering
Als alles naar tevredenheid is afgestemd kan ik aan de slag.
Het voorbewerkte doek krijgt daarbij meestal 2 grondlagen. De ene in een warm oranje tint en de tweede in een wat koelere crème grijze tint. Dit is een fijne ondergrond die Rembrandt ook voor zijn portretten gebruikte.
Nu moet ik bepalen hoe groot ik ga schilderen en voor welke positie ik op het doek kies. Ik bewerk de foto’s zowel in kleur als in zwart-wit.
Dan ga ik tekenen in houtskool en potlood om de donkere tonen op het doek zo goed mogelijk aan te brengen.
Aan deze voorbereidende fase besteed ik ongeveer 8 uur.
Stap 4.
schilderen
Er volgen minimaal nog 4 schildersessies waarbij afwisselend de lichte, midden en donkere partijen worden geschilderd in meerdere lagen, meestal 4 a 5.
Olieverf moet tussen de lagen door goed drogen (meerdere dagen) en daarom duurt 1 portret meestal minimaal 4 weken om te schilderen. Soms heb ik ook wat tijd nodig om te bedenken welke kant het op moet. Daarom werk ik vaak aan meerdere schilderijen tegelijk.
Ik gebruik verschillende schildermedia om bepaalde schaduweffecten en glans te verkrijgen. Ook technieken zoals glaceren maar ook nat in nat waarbij kleur op het doek gemengd wordt, pas ik toe. Als het schilderij goed is opgedroogd maken we een afspraak voor de overdracht.
Aan de schilderfase besteed ik 20 tot 35 uur.